mandag den 9. juni 2014

Første dag på skolen

Kl 8:00 var alle børn fra oplandet og Blessed Generations egne børn samlet i gården, og der blev sunget af fuld hals og The Lord was Blessed again. Halleluja! :-) Der blev læst en kort bøn, og så kom skolens leder og fortalte om den næste uges program og den forestående eksamen. Skolens regler blev repeteret. Jeg er sikker på, at børnene kan dem uden af. De er utrolig disciplinerede, men glade. Vi blev budt officielt velkommen endnu en gang, og blev bedt om at sige et par ord om os selv, og hvorfor vi var der. Så gik alle børn til deres respektive klasser og lærerne samledes under et stort træ og blev igen gjort opmærksomme på den forestående eksamen, og det forudgående møde med forældrene til børnene fra oplandet. Jeg syntes der var en lidt trykket/nervøs stemning blandt lærerne. Det mærkedes tydeligt, at skolens største indtægtskilde er de skolepenge, som disse forældre betaler for undervisning af deres børn. Skolens leder ville gerne, at det blev lagt et program for Lærke og jeg, men Elisabeth holdt fast i vores aftale om fleksibilitet, når det gjaldt om at vælge, hvordan vi selv ønskede at hjælpe bedst muligt. Jeg valgte at starte i Baby Class, hvor både børnene og læreren havde været sammen med mig på fredagens tur til dyreparken. Læreren Pateicia gør et godt stykke arbejde. Tænk at kunne overskue både at holde styr på de 16 børn i hendes klasse, og så selv producere undervisningsmatetialet undervejs - i 16 eksemplarer! Alt hvad vi hjemme er vandt til er foretrykt, sad hun og skrev ind i deres kladdehæfter efterhånden, og kaldte dem så op en efter en for at hente deres hæfte og udfylde og farvelægge hvad hun lige havde lavet til dem. Aldrig tidligere har jeg tegnet så mange tvivlsomt genkendelige Domestic Animals!  - og så hurtigt!
Ved middagstid kom et par af de store børn ind med en spandfuld ris og en spandfuld blandede bønner i en tynd tomat?-sovs med enkelte kartofler. Da vi havde spist og jorden på gulvet var blevet vasket af.....eller ihvertfald fordelt....blev alle sendt på toilettet og lagt til at sove til middag på tværs af tre madrasser i klassen. - Så var det tid til pause! Jeg gik tilbage til mit gasthouse og snuppede en velfortjent kop kaffe og endnu et stykke SANDkage :-) 
Ved tretiden var jeg tilbage. Børnene sov endnu, men kom langsomt til live igen. Enkelte forældre dukkede op for at hente deres poder, BG børnene forsvandt om på den anden side af bygningen, og efter endnu et stykke tid kom skolebussen og hentede resten. Første skoledag er slut, og nu er det tid til endnu en portion Ugahli med kål!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar